Serwis Biznesowo-Finansowy

Biznes Inwestycje Pożyczki i Kredyty Gospodarka Marketing

Niby nic, a jednak…

W biznesie funkcjonalność produktu lub usługi to rzecz niemal święta, bez niej ani rusz, choćbyśmy oferowali maszynę czasu albo eliksir miłości, nie sprzedamy niczego, jeśli po prostu nie będzie to funkcjonalne i to nawet w naszych, tak nastawionych na design czasach. Kupujący po prostu musi wiedzieć, że z naszego produktu będzie potrafił skorzystać.
Dobrym przykładem może być tutaj sztandarowy produkt Apple czyli pożądany przez tysiące iPhone. Jego funkcjonalność postanowiła przetestować firma User Centric – która również porównała go z licznymi, innymi telefonami. Co się okazało? Otóż iPhone zdecydowanie nie jest produktem funkcjonalnym – a spadek jego sprzedaży, po początkowym szaleństwie można już zauważyć. Co więcej iPhone okazał się być produktem, z którego nie może – dosłownie – korzystać spora grupa potencjalnych nabywców. Grupę tę stanowią… kobiety noszące tipsy, jak się bowiem okazało żel do paznokci i odrobina plastiku mogą sprawić, że niektórzy po prostu nie mogą napisać sms’a na nie wyczulonym na takie dodatki ekranie dotykowym – ekran albo nie reaguje wcale, albo też reaguje błędnie. Może to brzmieć jak naprawdę drobny problem, który dotyczy jedynie drobnej grupy osób, jednak po pierwsze prawie każdej pani zdarzyło się w życiu mieć (krócej lub dłużej) tipsy, po drugie zaś jest to rynek rozwijający się, w efekcie zatem grupa potencjalnych użytkowniczek iPhone maleje. Jeśli do powyższego dodać jeszcze, że osoba raz zrażona będzie niechętna marce w przyszłości, to warto naprawdę zastanowić się czy Apple nie zrobi sobie poważnej krzywdy ignorując wyniki testów opublikowane przez User Centric. Innymi słowy, jak groteskowo by to nie brzmiało można spodziewać się, że niemały sztab inżynierów których zatrudnia Steve Jobs, będzie w najbliższym czasie zajmować się problemem współdziałania tipsów z dotykowym ekranem, gdyby było inaczej, świadczyłoby to, że właściciel Apple zaczyna tracić swojego słynnego nosa…

Skomentuj »»

Zobacz również: