Jak zadbać o spójny wizerunek Twojej firmy – identyfikacja wizualna.

Podstawowym i nadrzędnym celem istnienia i tworzenia identyfikacji wizualnej firmy jest jej rozpoznawalność na rynku. Tworzymy szereg spójnych elementów graficznych, których zadaniem jest definiowanie tożsamości firmy na zewnątrz. To dzięki tym elementom mamy być kojarzeni, to dzięki nim, nasi klienci i kontrahenci mają rozpoznawać właśnie naszą markę. Ich wybór naszej działalności ma być świadomy, a rzecz powinna dziać się sama – lecz aby było to możliwe, pierwotnie to my musimy ów system stworzyć.

 

Oprócz szeregu elementów, które identyfikują naszą firmę w realnym życiu (foldery, reklamy, gazetki, ulotki, gadżety reklamowe, etc.), mamy do dyspozycji potężne medium – internet i w nim także musimy zadbać o spójny, wyrazisty charakter naszej marki.

 

Zarówno dla internetu, jak i materiałów drukowanych, rozpocząć musimy od znaku graficznego. Projektowanie logo nie może być traktowane jedynie, jako znalezienie znaczka, który nam się podoba. Tworzenie logo jest niczym nadanie symboliki, która już zawsze i w każdym miejscu będzie nas reprezentować. Logotypy wcale nie muszą być odzwierciedleniem działalności – piekarnia nie musi zawierać w znaku bagietki, a szewc buta – ważne, aby wymiar znaku skojarzeniowo pasował do tego, co pragniemy uzyskać. Jeśli firma zajmuje się pośrednictwem kredytowym, logo musi wzbudzać zaufanie i kojarzyć się z profesjonalizmem, etc.

 

Ta zasada z resztą dotyczy całego Corporate Indentity. Jeśli nasza firma ma kilka oddziałów w różnych miastach, lub różnych miejscach miasta – każde z biur powinno być scharakteryzowane w podobny – spójny sposób. Jeśli decydujemy się na oznakowanie floty samochodów znakami firmowymi – każdy samochód powinien być oznaczony podobnie. Z tego powodu warto zawierzyć to zadanie jednemu wykonawcy. Wiele firm popełnia błąd, szukając różnych wykonawców dla różnych elementów identyfikacyjnych. W efekcie takich działań, brakuje jednolitości i w naszej identyfikacji trudno znaleźć bazę, łączącą wszystkie elementy razem.

 

Nie mniej ważnym i obowiązkowo spójnym z poprzednim powinny być strony internetowe. Bez względu na to, czy to sklep, wizytówka, czy rozbudowany serwis www, wizualnie musi pasować do całości naszego wizerunku i musi z nim współgrać. Wbrew pozorom, nie musimy wcale być specjalistami w tej dziedzinie – istnieje wiele firm, których profilem działalności jest projektowanie stron www i realizowanie zleceń w zakresie identyfikacji marki. W każdej z takich firm, specjaliści pomogą nam w doborze odpowiednich środków, aby uzyskać cel końcowy.

 

System identyfikacyjny, oprócz tego, że spójny, musi być także konsekwentnie przestrzegany. Naszym zadaniem jest zadbanie o to, abyśmy my sami, wraz z naszymi pracownikami używali wszystkich symboli, definiujących naszą firmę w sposób prawidłowy i bez wyjątków. Nie można pozwalać sobie na to, aby każde pismo było wysyłane na innym papierze lub aby każdy z pracowników sam tworzył stopkę swojego maila. Wbrew pozorom, każdy z elementów naszej identyfikacji, nawet pozornie nieistotny i niewielki, wpływa na odbiór całości. A chodzi przecież o to, aby nasza marka była kojarzona poprzez każdy z elementów, na który trafić może przyszły klient.

 

  • Kolor, obraz i hasło mają ogromną moc perswazji – przyciągną lub odepchną naszych klientów.
  • Najważniejsze jest pierwsze wrażenie – błąd popełniony na tym etapie, skreśli nas na zawsze.
  • Masz wpływ na komunikowanie się z odbiorcami – to identyfikacja wizualna jest pierwszym, wysyłanym przez Ciebie na rynek sygnałem.
  • Marka, którą kreujesz za pomocą identyfikacji ma definiować naszą firmę zawsze, i wszędzie, jej zadaniem jest budowa skojarzeń z Twoją działalnością – zadbaj o to, aby były pozytywne.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz też:

Menu

Popularne

Nowe

Tagi

Serwis używa plików cookie, korzystanie z serwisu oznacza zgodę na korzystanie z plików cookie - Polityka Cookies i Prywatności