Kiedy pracodawca może dać pracownikowi kartę podarunkową?

Zastanawiasz się, w jaki sposób wyrazić wdzięczność i podziękować pracownikom? A może planujesz nowy benefit w firmie? W obu przypadkach zwróć uwagę na karty podarunkowe. Te stają się coraz popularniejszym świadczeniem. Dzięki nim pracodawcy w atrakcyjny sposób mogą docenić i zmotywować zespół. Przyjrzyjmy się bliżej temu, kiedy i jak wykorzystać to rozwiązanie. I co równie ważne: jak je rozliczyć.

Karty podarunkowe jako benefit pracowniczy

Karty podarunkowe to nowoczesne i wszechstronne narzędzie dbania o dobrostan i efektywność pracowników. Według V edycji badania analityki HR przeprowadzonego przez HRrebels – to jednocześnie jeden z 5 najbardziej pożądanych benefitów w Polsce.

Biała karta w ręce Z czego wynika ich popularność? Przede wszystkim z tego, że pracownicy mogą wykorzystać środki zgodnie z własnymi preferencjami. Prezenty rzeczowe (które według tego samego badania chciałoby otrzymać od pracodawcy tylko 3,2% respondentów) mogą okazać się nietrafione, z kolei premia, choć jest miłym dodatkiem, często potrafi rozpłynąć się w morzu domowych potrzeb. A karta podarunkowa ma dużą szansę zostać wykorzystana zgodnie z preferencjami pracownika (które mogą, ale nie muszą oznaczać dodatkowe zakupy spożywcze czy nowe buty dla dziecka).

Pracownicy czują się docenieni i trzymają w ręku (dosłownie lub w przenośni, ponieważ karty mogą mieć wirtualną postać) możliwość sprawienia sobie przyjemności, a pracodawcy mają problem pt. „co kupić?” z głowy.

Kartami łatwo zarządzić, szybko się je rozlicza, a do tego świetnie spełniają swoją biznesową funkcję. Pracownicy czują się zmotywowani, employer branding, czyli wizerunek pracodawcy na rynku pracy, korzysta, a dystrybucja takiego prezentu jest łatwa i nieuciążliwa.

W świetle tych informacji popularność kart przestaje dziwić, prawda?

Kiedy pracodawca może wręczyć kartę podarunkową?

Pracodawca może zdecydować się na wręczenie kart podarunkowych w różnych okolicznościach, na przykład:

  • z okazji świąt lub ważnych wydarzeń firmowych,
  • użyć ich jako nagrodę za specjalne osiągnięcia,
  • w czasie jubileuszu lub ważnej rocznicy,
  • wręczyć w ramach uznania za zakończenie istotnego projektu,
  • włączyć w firmowy program motywacyjny.

Możliwości jest wiele, a karta podarunkowa jest dobrym pomysłem właściwie przy każdej okazji.

Karty podarunkowe jako premia – czy to dobry pomysł?

Wykorzystanie kart podarunkowych jako alternatywy dla tradycyjnych premii pieniężnych to coraz częstsza praktyka. Pojawia się jednak pytanie: czy to dobry pomysł? Sprawdźmy.

Do korzyści zaliczamy:

  • pozytywny efekt psychologiczny, ponieważ pracownicy często traktują środki z kart jako dodatkowe fundusze na przyjemności,
  • budowanie kultury organizacyjnej opartej na docenianiu,
  • elastyczność rozwiązania,
  • łatwość w jego zarządzaniu i rozliczeniu.

Co znajduje się wśród wyzwań? Przede wszystkim będą to osobiste upodobania pracowników, ponieważ niektórzy mogą preferować tradycyjne premie pieniężne. Choć warto w tym miejscu podkreślić, że według badania GI Group Holding, aż 47% pracowników wolałoby otrzymać kartę podarunkową niż konkretny prezent.

Aby karty spełniały swoją funkcję, powinny być możliwie uniwersalne, czyli możliwe do wykorzystania w wielu punktach handlowych i usługowych. Dzięki temu wykorzystają ją zarówno pracownicy z dużych miast, jak i mieszkańcy mniejszych miejscowości.

Karty podarunkowe a koszty pracodawcy

Jeśli karty finansowane są ze środków obrotowych firmy, mogą być traktowane jako koszty uzyskania przychodu, o ile pozostają w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Ich zakup zazwyczaj regulują wewnętrzne ustalenia i polityka organizacji.

Poza tym świadczenie jest wydajne kosztowo i czasowo. W przeciwieństwie do fizycznych prezentów, karty podarunkowe łatwo jest zarówno przechować, jak i rozdać. Ich ewidencja, kontrolowanie wykorzystania i rozliczenie są łatwe i szybkie (zwłaszcza, jeśli zdecydujesz się wybrać sprawdzonego dostawcę – np. Edenred).

Należy pamiętać o tym, że zakup kart podarunkowych przez pracodawcę nie generuje prawa do odliczenia VAT.

Wspominając o kosztach, musimy wspomnieć o kwestii podatku dochodowego. I o tym, co kryje się pod skrótem ZFSŚ i dlaczego są to możliwości.

Karty podarunkowe a podatek dochodowy

Jeśli karty finansowane są z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, mamy dobrą wiadomość. Według przepisów podatkowych pracownik może otrzymać takie świadczenia o wartości do 1000 zł rocznie bez konieczności płacenia podatku. Jeśli jednak pracodawca wręczy pracownikowi kartę podarunkową wartą więcej niż 1000 zł, to od nadwyżki ponad tę kwotę trzeba będzie opodatkować.

Przykład: jeśli pracownik dostanie kartę o wartości 1200 zł, to 1000 zł będzie zwolnione z podatku, a pozostałe 200 zł podlega oskładkowaniu.

Karty podarunkowe – czy warto?

Pracodawcy, którzy zdecydowali się na wprowadzenie kart podarunkowych, cieszą się ich pozytywnym wpływem na motywację i lojalność swoich zespołów (w końcu z pracodawcą, który docenia Twoją pracę, nie tak łatwo się rozstać!).

Biorąc pod uwagę łatwość dystrybucji i potencjalne korzyści podatkowe, jest to rozwiązanie, które zdecydowanie warto rozważyć.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz też:

Menu

Popularne

Nowe

Tagi

Serwis używa plików cookie, korzystanie z serwisu oznacza zgodę na korzystanie z plików cookie - Polityka Cookies i Prywatności