Siłą każdej organizacji są ludzie, którzy ją tworzą. Nawet najlepsze procedury, produkty czy usługi nie będą miały przełożenia na rzeczywistość, jeśli nie będą przy nich pracować odpowiednie osoby.
Oznacza to, że wraz z rozwojem biznesu firma także musi się rozwijać, a więc wpływać na pracowników, aby ci nabywali nowe kompetencje. Kiedy jest najlepszy moment, aby rozpocząć ten proces?
Jak rozumieć rozwój pracowników?
Nabywanie nowych kompetencji, zarówno tych związanych bezpośrednio z branżą, jak i bardziej uniwersalnych (np. udzielanie feedbacku, organizacja pracy, zarządzanie czasem) to podstawy rozwoju zatrudnionych w firmie. Pracownicy mogą rozwijać się w ramach codziennych obowiązków, na co wpływ ma nie tylko charakter działalności, ale także jej kultura organizacyjna. Wspieranie środowiska rozwojowego, w którym nie brakuje poprawnej komunikacji, to jeden z ważnych kroków w kierunku organizacji samouczącej się.
Rozwój możliwy jest również wtedy, gdy firma realizuje projekty well-beingowe, które są dopasowane do potrzeb pracowników. Równie istotne jest zachowanie balansu między pracą zawodową a życiem prywatnym. Organizacja powinna wspierać działania, które pozwolą pracownikom odpocząć, zregenerować się, czy np. dojść do zdrowia. Czas ten powinien być wolny od zadań zawodowych. Pracownicy zasypani bieżącymi działaniami z pewnością nie będą mieli ochoty ani czasu na działania zorientowane na rozwój.
Kiedy warto rozpocząć rozwój?
Bez względu na wielkość organizacji czy branżę, w której funkcjonuje, istotne jest, aby miała rozsądną strategię rozwoju pracowników. Brak planu i celu w tym zakresie to duży błąd, dlatego działania tego typu muszą być wpisane w ogólną strategię organizacji. Samo podnoszenie wynagrodzeń, premii, z pewnością przynosi pozytywne efekty, ale tylko w perspektywie krótkoterminowej. Pracownicy znacznie bardziej cenią możliwość rozwoju i wręcz oczekują, że firma będzie w nich inwestować tak samo, jak sami są zaangażowani w realizowaniu celów biznesowych. Aby urzeczywistnić potencjał pracowników, warto rozważyć automatyzację procesów. Zdejmowanie odpowiedzialności za powtarzalne zadania pozwala uwolnić kreatywność w zespołach, co szczególnie pozytywnie wpłynie na osoby szukające okazji do rozwoju.
W związku z powyższym decyzja w kontekście rozwoju pracowników może zapaść z powodów biznesowych. Biorąc pod uwagę, że współczesność rodzi wiele wyzwań, organizacja muszą być przygotowane na nagłe zmiany i wahania. A możliwe jest to tylko w sytuacji, gdy pracownicy potrafią wziąć odpowiedzialność za swoją pracę, nie obawiają się zgłaszać własnych pomysłów i wychodzić z inicjatywą. Choć brzmi to dość prosto, to jest konsekwencją otwartej kultury organizacyjnej, która wspiera tego typu postawy. Rozwój może być więc odpowiedzią na bolączki firmy np. w zakresie komunikacji, zarządzania, zaufania czy ogólnie rozumianej atmosfery w miejscu pracy.
W Impact pomagamy firmom, które chcą się zmieniać. Projektujemy i przeprowadzamy programy rozwojowe dla organizacji, które rozumieją, że zmiana jest nieunikniona i w dłuższej perspektywie przyniesie korzyści.
- Posiadasz biuro w Katowicach? Zadbaj o owocowy benefit dla swoich pracowników!
- Jak działa księgowość sprzedaży Amazon?
Zobacz też: