Całościowa Identyfikacja firmowa jest podstawowym narzędziem służącym budowie wizerunku organizacji za równo krajowej jak i międzynarodowej. Jest to ogół symboli i zachowań stosowanych w firmie w celu osiągnięcia klarownej identyfikacji rynkowej i wyeksponowania jej. Prawie wszystkie organizacje i przedsiębiorstwa posiadają swoje logo i barwy firmowe.
System identyfikacji wizualnej to nic innego jak zestaw reguł oraz zaprojektowanych wzorów, które w sumie mają budować pozytywne wyobrażenie o organizacji, firmie czy produkcie oraz utrwalać pożądane opinie wśród pracowników, partnerów i klientów.
Podstawą systemu identyfikacji wizualnej jest znak firmowy. Logo i jego ewentualne odmiany powinny być starannie opracowane w postaci wzorcowych grafik i opisów, umożliwiających dokładne odtworzenie w różnych technikach graficznych i różnych rozmiarach. Logo stanowi podstawę do projektowania pozostałych elementów systemu, takich jak barwy firmowe, typografia (czyli czcionki/kroje pisma), wzory innych elementów graficznych. Poza tym powyższe elementy stanowią podstawę do budowy pozostałych części systemu identyfikacji wizualnej na przykład: wizytówek, papieru firmowego, kopert, kart faksu, teczek, oznakowania firmowych pojazdów, budynków, ubrań firmowych, czy miejsc sprzedaży i obiektów wystawienniczych. Jednak stworzenie wzoru i logtypu to jedno, a utrwalenie go w świadomości opinii publicznej to drugie. Jest to niewątpliwie spore wyzwanie. Logo i barwy firmowe nie mogą naruszać w żaden sposób specyfiki kulturowej i religijnej w docelowym kraju. W
ielu korporacjom udało się stworzyć takie symbole rozpoznawane na całym świecie. Jak na przykład Coca cola – jedna z najbardziej wartościowych marek; Mc Dondalds; Mercedes; Disney; Johny Walker i wiele innych, które są rozpoznawalne w większości krajów na świcie.